You are currently viewing הקשר בין חינוך בתפוצות לשיקום שכונות

הקשר בין חינוך בתפוצות לשיקום שכונות

זכיתי לגור בשכונת קריית מנחם, שכונה בדרום מערב ירושלים, שאפילו לא מעט ירושלמים לא מכירים. בעבר היא אפילו זכתה לכינוי המפוקפק “החצר האחורית של ירושלים”. במסגרת הפרויקט “שיקום שכונות” בשנות השבעים השקיעה הממשלה בשכונה הרבה מאוד כוונות טובות שהובילו להזרמת מאות מיליוני שקלים. אבל בפועל, הרבה מהתקציב הוקדש לנראות החיצונית והותיר את השכונה באותו מצב בעייתי בו הייתה שרויה.

את השינוי האמיתי בשכונה עשתה קבוצה קטנה ואיכותית, עם הרבה נשמה ותקציבים מועטים, הקיבוץ העירוני הראשון, קיבוץ “ראשית”. בעבודה שקטה, במעורבות, בקשר אישי ובהבנה מדויקת של הצרכים, כמו הקמת מסגרות חינוך, הפכו חברי הקיבוץ את השכונה למקום שמשפחות מכל רחבי הארץ עוברות לגור בו. מערכת החינוך של ראשית זוכה להערכה רבה ולביקורים לימודיים של מנהלים, מנכ”לים, ראשי עיריות ואף הנשיא פרס ז”ל וייבדל לחיים הנשיא ראובן ריבלין.

במקביל, לפני ימים ספורים התבשרנו על מכרז של ממשלת ישראל לתפעול מערך תומך לבתי ספר בתפוצות. אחרי יותר משני עשורים שבהם החינוך הבלתי-פורמלי בעולם היהודי מקבל תקציבי ענק ממדינת ישראל בדמות פרויקטים כמו “תגלית”, “מסע” ואחרים, זה לא מובן מאליו שעכשיו משקיעים בבתי הספר היהודיים בעולם בתחום של החינוך הפורמלי.

החינוך הפורמלי היום-יומי עוסק בבניית תשתית הזהות של דור העתיד של העם היהודי. דור המנהיגות היהודית יצמח משם לטובת עם ישראל וכן, גם לטובת מדינת ישראל. מצופה מה”סטארט-אפ ניישן” לא לחזור על טעויות העבר ורק לזרוק כסף אלא לדייק ולהשתמש במשאבים המתאימים לפיתוח נכון.

לפני שלוש שנים פנתה קרן הירש לחינוך יהודי למרכז העולמי לחינוך יהודי לבצע סקר כדי להבין מדוע לאחר שנים רבות כל כך בעבודה עם בתי הספר בתפוצות עדיין לא רואים שינוי משמעותי. שיחות ומפגשים עם מאות מורים ומנהלים מרחבי העולם התוו דרך שאת מסקנותיה התחלנו ליישם בשיתוף ותיקי החינוך היהודי והשטח דורש להמשיך בדרך זו.

דבר נוסף למדנו מקיבוץ ראשית: הם באו לגור בשכונה. את השינוי עושים מבפנים, במעורבות ושותפות גורל. נולדתי ואני גר בישראל אבל יום יום אני בצפון אמריקה. במאות ביקורים בבתי ספר, בדיאלוג ובשיח מתמיד עם מורים ומנהלים בכל מקום שיש בו בית ספר יהודי. לארגונים היהודיים אני אומר לא לפסול, אנו זקוקים להשקעות. אבל לממשלת ישראל אני אומר לא להכתיב אלא להקשיב ולתת במקומות שהקהילות המקומיות יודעות שצריך.

השקיעו בחינוך, זה עתיד העם היהודי אבל עשו זאת בתבונה. היזמות, החדשנות והמעורבות שלמדנו מקיבוץ ראשית הן התשובה.

הכותב הוא מנכ”ל המרכז העולמי לחינוך יהודי.